Canlı
TV8'de şu an

Bu yarışmacının performansını beğendiniz mi?
İstanbul Ona Engel!

03.12.2012 07:22

Dans eden, basketbol oynayan 23 yaşındaki fiziksel engelli Eftal’le İstanbul’u dolaşmaya çıktık. Kendi engellerini kaldırmayı başaran Eftal, kentin ona çıkardığı engeller karşısında çaresiz kaldıBugün “Dünya Engelliler Günü”. Türkiye’de 8,5 milyonu aşkın engelli var. 2005 yılında çıkan Özürlüler Yasası kapsamında 2012 yılının Temmuz ayına kadar kamu binaları, ulaşım araçları, yaya yolları, yeşil ve spor alanlarının engellilerin erişimine uygun hale getirilmesi gerekiyordu. Ancak aradan geçen 7 yıla rağmen kentlerdeki ‘engel’ler kalkmadı, düzenleme de 2015 yılına ertelendi.Oysaki o düzenleme 23 yaşındaki Eftal Altunbaran gibi milyonlarca engelliyi yakından ilgilendiriyordu. İstanbul’da yaşayan Eftal, o engeller nedeniyle ne metroya binebiliyor ne de otobüse. Merdivenler yüzünden bankalar da Eftal’e kapalı, restoranlar da. Basketbol oynayıp dans eden Eftal ‘İstanbul engeli’ni aşamıyor.Haber ile ilgili metin girin!.Sultanahmet Parkı’nda bulduğumuz rampa önce bizi sevindiriyor ancak rampanın dikliği Eftal’in yukarı çıkışını imkansızlaştırıyor.Eftal 23 yaşında “engelsiz” bir fiziksel engelli. 11 yaşında oyun oynarken 3. kattaki evin balkonundan düşmüş. Bu kazadan beri tekerlekli sandalyede, ama bu onun için bir engel değil. Özel bir hastanede arşiv görevlisi olarak çalışıyor, basketbol oynuyor, Avrupa Birliği ile ortak yürütülen Biomechanics dans projesinin içinde yer alıyor. Hatta 2010 yılında Avrasya Maratonu’na katılıp 5. olmuş. Bir gün televizyonda Galatasaray ile Engelli Yıldızlar Basketbol Takımı’nın maçını görmüş ve soluğu Engelli Yıldızlar’da almış ve “kendimi yeniden buldum” dediği takımda basketbol oynayarak hayalini gerçekleştirmiş. Engel tanımayan Eftal için en büyük sorun ise ona geçit vermeyen İstanbul. Onunla İstanbul caddelerinde bir gün geçirerek engellilerin yaşadığı zorluklara bire bir tanık olma fırsatı bulduk.Haber ile ilgili metin girin!.Eftal, bankaların girişlerindeki basamak engeline takılıyor, ATM’lerin klavyelerini ise yükseklik nedeniyle kullanma şansı bulamıyor.Tramvayda nezaket yokBuluşma yerimiz Esenler Otogar Metro istasyonuydu. Buradan Zeytinburnu’na doğru yol aldık. Zeytinburnu’nda tramvay aktarması için bindiğimiz engelli asansörü pek hijyenik değildi. Kötü kokan asansörle tramvaya ulaştık ancak kimse Eftal’e öncelik verme nezakati göstermedi. Beyazıt’ta tramvaydan indik ama buradaki kot farkı yüzünden inişimiz oldukça zor oldu. Kalabalık caddede Sultanahmet’e doğru yol alırken restoranların sokağa taşan masa sandalyelerinin Eftal’i zorlamasına şahit olduk. Yol üzerinde bir banka şubesine girmek istedik ama burada da basamak engeliyle karşılaştık. ATM ise çok yukarıda Eftal’in rakamları görmesine imkan yok.Yemek de bir dertYemek yemek için dünyaca ünlü bir fast-food zincirine gitmek istedik ama karşımıza yine basamaklar çıktı. Yol üzerindeki restoranların hemen hemen tümünün durumu aynı. Nihayet basamaksız bir yer bulduk da yemek yiyebildik. Ama Eftal elini yıkamak isteyince ‘üst kattaki lavabo’ engeline takıldık. Buradan Sultanahmet Parkı’na yol aldık. Engelli rampası görünce umutlandık ama rampanın yüksekliğiyle Eftal’in baş etmesi çok zordu.Haber ile ilgili metin girin!.  Taksim Metrosu’nun içindeki asansör bozuk çıkınca, Eftal görevlilerin yardımıyla trene ulaşıyor.‘Sonrakine inşallah’Eminönü’ne gelmişken Yeni Cami’yi de gezelim dedik. Caminin girişindeki basamakları görünce güvenlik görevlisine engelli girişinin olup olmadığı sordum. Yanıt tahmin ettiğimiz gibiydi; “Yok”. Buradan ‘Taksim’e geçelim’ dedik. Otobüs durakları yolun karşısında. Altgeçitin başında rampayı görünce bir kez daha umutlandık ama rampanın sonunda 15 basamaklı bir merdivenle karşılaştık. Mecburen yola yöneldik. Kaldırımlar o kadar dar ki, Eftal’in tekerlekli sandalyesi kaldırıma sığmadı. Caddeden ilerleyip trafik keşmekeşinin içinden zorla karşıya geçebildik.Durağa ulaştığımızda Eftal peronda bekleyen otobüse binmek için İETT görevlisinden yardım istedi. Ancak görevlinin yanıtı, “Bu otobüste engelli rampası yok. Bir sonrakine inşallah” oldu. Bu yanıtın üzerine yeniden tramvaya yöneldik. Sorunsuz bir şekilde tramvaya binip fünikülerle Taksim Meydanı’na ulaştık. Burada Eftal için engeller yeniden başladı. Çalışmalar nedeniyle daralan ve çamur içinde kalan yollarda güçlükle ilerleyen Eftal, Metro İstasyonu’nda da asansör engeliyle karşılaştı. İkinci asansörün bozuk olması nedeniyle Eftal durağa ancak görevlinin yardımıyla ulaşabildi.Metrobüs engeliŞişli’ye vardığımızda Eftal’i evine doğru uğurlamak için metrobüse gidiyoruz. Güçe bela ulaştığımız istasyonda engelli asansörünün yapımına yeni başlanmış. Mecburen biraz ilerideki otobüs duraklarına gidiyoruz. Şansımıza Eftal’in bineceği otobüsün engelli rampası var. Şöforden orta kapıyı açmasını isteyince surat asıp, birşeyler mırıldanıyor. Rampayı açıyor ama rampa çiçekliğin üzerine geliyor. Şoför otobüsü biraz ileri alsa Eftal rahatça binecek ama ilgilenmiyor. Fotomuhabiri arkadaşımız Eftal’in rampaya çıkmasına yardımcı oluyor ve İstanbul sokaklarındaki zorlu bir gün son engelle noktalanıyor.

Haber ile ilgili metin girin!.Bir engel de Engelli Yıldızlar Spor Kulübü’neEftal’in formasını giydiği Türkiye’nin fiziksel engelliler için kurulan ilk spor kulübü ‘Engelli Yıldızlar’ kapanma tehlikesiyle karşı karşıya. Kulüp sponsor bulamazsa parkelere veda edecek.65 ÜLKE ÜYEŞentürk Engelliler Birliği BaşkanıDünya Engelliler Vakfı tarafından 6 kıtadan 65 ülkenin üyeliği ile Dünya Engelliler Birliği kuruldu. Yönetim kurulunda 15 üye ülkeden temsilcilerin bulunduğu birliğin başkanlığına görme engelli sanatçı Metin Şentürk seçildi. Şentürk “Engelli haklarıyla ilgili çabaların daha ileriye götürülmesini sağlamayı amaçlıyoruz” dedi.CEREN BÜYÜKTETİKFotoğraflar: Yunus DalgıçMİLLİYET